Hrup - 2010-12-18 16:26:51

Poradnik ten nie jest mojego autorstwa jest skopiowany z https://board.runesofmagic.com/showthread.php?t=3028

...ale boisz się zapytać

0. Tłumaczenie
Poradnik oryginalnie napisałem na forum gildii EIIS i generalnie nie planowałem go tłumaczyć na język polski. Moim skromnym zdaniem nieco stracił na tłumaczeniu. Jednakże coraz więcej osób pyta o te zagadnienia, a poradnik dr4kuna, chociaż merytorycznie poprawny, to nie jest specjalnie przejrzysty. Poniższy przewodnik obejmuje niemal wszystkie sposoby ulepszania sprzętu, a także ogromną ilość informacji dodatkowych. Skierowany jest do średnio zaawansowanych graczy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z ulepszaniem sprzętu.
W poradniku nie ma omówionych dwóch rzeczy:

    * Kolejność przedmiotów w transmuterze (tu jest wytłumaczone nieźle)
    * Tworzenie przedmiotów t5 i lepszych z dobrymi statystykami.

W momencie pisania oryginału nie wiedziałem jak dokładnie działa kolejność slotów w transmuterze, więc wolałem nie pisać niesprawdzonych informacji. W przypadku tego drugiego...po prostu nie pomyślałem, że warto o tym wspomnieć. Ponadto poradnik nie zakłada możliwości umagiczniania przedmiotów dalej niż +6. W ostatnim czasie testowo pojawiły się klejnoty zdolne do tego, jednakże szansa na powodzenie jest tak mała, że trzeba by było wydać majątek na taką operację.

Przepraszam, że będę się posługiwał terminologią angielską w niektórych miejscach. Nie gram w wersję polską, a nie chcę robić własnych tłumaczeń. Nie ma problemu z zmienieniem tego potem, o ile ktoś podeśle mi polskie nazwy.

I. Na początek
Ulepszanie ekwipunku jest esencją tej gry. Przedmioty, które dostaniesz jako nagrody za wykonywanie zadań oraz wydropione z potworów, z ledwością wystarczą do poradzenia sobie w końcowych obszarach gry. Zapomnij też o swobodnym chodzeniu po instancjach, większość potworów prawdopodobnie zabije cię jednym ciosem. Jest 5 sposobów na ulepszanie ekwipunku:

   1. Wkładanie statystyk do przedmiotu (najbardziej wydajna metoda)
   2. Tierowanie przedmiotu (dobre tylko dla broni)
   3. Wiercenie dodatkowych slotów na runy uraz umieszczanie tam odpowiednich kamieni (średnio dobre, z wyjątkiem run poziomu 4 i 5)
   4. Umagicznianie przedmiotów (bardzo dobry sposób na poprawienie obrony oraz na dodatkowe statystyki)
   5. Używanie przedmiotów o wysokiej wytrzymałość (każdy z 101 lub wyższą daje 20% bonus do wszystkich statystyk na tym przedmiocie)
      W dalszej części poradnika będę się posługiwał skrótem HD, od High Dura

W wielkim skrócie: używaj przedmiotów HD, umagicznij je do +6, włóż kilka fajnych statów oraz wydrąż dodatkowe sloty na runy.

2. Wyjaśnienie pojęć
Przepraszam za nieco słabą jakość zdjęcia, ale photobucket coś zwalił z konwersją.
   
Rzadkość przedmiotu (Item rarity)
Guardian Pants - Ten przedmiot jest "zielony". Istnieje kilka typów przedmiotów

    * [color=white]Białe przedmioty - są powszechne
    * Zielone przedmioty - są normalne
    * Niebieskie - są rzadkie
    * Fioletowe - są unikatowe
    * Pomarańczowe - są epickie

Są jeszcze złote przedmioty, możliwe do wykonania przez bardzo zaawansowanych rzemieślników przy użyciu fioletowych receptur poziomu 50+. Ale poza podglądem w oknie craftingu, nie widziałem takiego przedmiotu na oczy.
Im rzadszy przedmiot, tym ma lepsze statystyki. Dotyczy to tylko podstawowych statystyk: psychical/magical defense dla pancerzy oraz physical/magical damage dla broni. Można przyjąć, że zielony przedmiot ma statystyki od 20 do 50% lepsze od białego, niebieski o 20-50% lepsze od zielonego, fioletowy 20-50% lepsze od niebieskiego i tak dalej. Nie jest to zawsze w zakresie 20-50%, czasem jest to tylko 10%. Wszystko zależy od przedmiotu. Nie trzeba wydawać od razu milionów na fioletowe przedmioty z AH, równie dobrze można zbudować swój ekwipunek w oparciu o zielone i niebieskie przedmioty. Ale jeżeli masz wybór, to bierz lepsze.

Umagicznienie (enchantment)
To jest część "+4" na obrazku. Przedmioty umagiczniasz przy użyciu specjalnych klejnotów z item shop. Umagicznianie przedmiotów poprawia (psychical i magical defense w przypadku pancerzy. Physical lub magical damage w przypadku broni) oraz dodaje "ukryty" atrybut.

    * Bronie - phisical/magical damage, w zależności od broni. Laski dostają bonus do "magic attack". Pozostałe do "phisical attack"
    * pierścienie: bonus do krytycznych obrażeń (zadajesz więcej obrażeń przy krytycznym trafieniu)
    * kolczyki: bonus do punktów życia
    * naszyjnik: bonus do szansy na zadanie krytycznego trafienia
    * cloth head part: bonus do inteligencji
    * cloth upper body: bonus do inteligencji
    * cloth hands: bonus do inteligencji
    * cloth waist: bonus do mądrości
    * cloth lower body: bonus do mądrości
    * cloth shoulder: bonus do wytrzymałości
    * cloth feet: bonus do wytrzymałości
    * cloth cape: bonus do wytrzymałości

Od użytkownika elgrum:

    * LEATHER Head -> Dexterity
    * LEATHER Shoulder -> Strength
    * LEATHER Upper Body -> Dexterity
    * LEATHER Hands -> Dexterity
    * LEATHER Waist -> Stamina
    * LEATHER Lower Body -> Stamina
    * LEATHER Feet -> Strength
    * CHAIN Head -> Strength
    * CHAIN Shoulder -> Stamina
    * CHAIN Upper Body -> Strength
    * CHAIN Hands -> Strength
    * CHAIN Waist -> Stamina
    * CHAIN Lower Body -> Dexterity
    * CHAIN Feet -> Dexterity
    * PLATE Head -> Stamina
    * PLATE Shoulder -> Strength
    * PLATE Upper Body -> Stamina
    * PLATE Hands -> Stamina
    * PLATE Waist -> Intelligence
    * PLATE Lower Body -> Strength
    * PLATE Feet -> Intelligence


Przykro mi, ale nie mam dokładnych informacji co do tego, jakie bonusy dodają zbroje skórzane/łańcuchowe/płytowe.
Im lepszy przedmiot próbujesz umagicznić (w tym wypadku lepszy=wyższe wymagania do poziomu postaci), tym lepszy efekt całej operacji.
Na przykład: naszyjnik na 50lv daje +10 do szansy na trafienie krytyczne na każdy poziom umagicznienia. Naszyjnik na 55lv daje już bonus +12.

Wytrzymałość (Durability)
Im wyższa, tym lepsza. Jeżeli przedmiot ma wytrzymałość równą lub wyższą niż 101, dostanie bonus +20% do wszystkich statystyk: physical/magical attack/defense, bonus z umagiczniania, wszystkie runy i staty włożone w niego. przedmiot który daje 35 wytrzymałość w wersji HD będzie dawał 42 punkty wytrzymałości. Podczas walki wytrzymałość przedmiotów spada. Kiedy zejdzie poniżej 101, przedmiot straci bonus. Możesz go przywrócić reperując przedmiot. Przedmioty z bardzo niską wytrzymałością będą zapewniać -20% kary do wszystkich statystyk.
Staraj się nie używać przedmiotów z wytrzymałością 101-104, ponieważ będą się niszczyć za szybko. 107 jest całkiem niezłe, to jakieś 1.5h typowej rozgrywki. 111 daje pewność, że po pierwszej śmierci nie stracisz bonusu. 116+ byłoby najlepsze...ale też niewiarygodnie trudne do zdobycia.

Sloty na runy
W każdym przedmiocie można wydrążyć do 4 slotów na runy. Podczas gry znajdziesz sporo run s statystykami, które możesz włożyć do przedmiotów z slotami. W item shopie możesz kupić drilllery, do dodawania dodatkowych slotów. Powinieneś używać run tierV rangi I (jak na obrazku), albo run wyższego rzędu (2-7). Lepiej odpuść sobie runy rangi 1 (dostaniesz kilka takich run tier V po wykonaniu zadań w Yastra Labirynth, te się jeszcze nadają) i używaj run zapewniających szansę na trafienie krytyczne, obniżających/podwyższających aggro albo podnoszących kilka statystyk na raz. Dostaniesz takie z minigierki na Sciella Steppes.

Tier
przedmioty z wyższym tierem mają lepsze podstawowe statystki: physical/magical attack/defense. Każdy kolejny tier podwyższa te statystyki o 10%. Na przykład:
Czapka Tier 3 ma 100 magical defense
Podwyższenie do Tier 4 will podwyższy magical defense do 110
Tier 5: 120
i tak dalej
Jeżeli przedmiot był HD
120 na tier 3
132 na tier 4
144 ma tier 5
i tak dalej

Nie opłaca się tierować przedmiotów innych niż broń. Wykonanie pancerzy lepszych niż tier 4 jest bardzo drogie, gdyż trzeba znaleźć wiele identycznych kamieni.
Inaczej mówiąc: broń tierujesz, aby zadawała większe obrażenia, pancerza używasz do statystyk.
Najlepiej używać broni przynajmniej t6 (+30% do obrażeń) lub t8 (+50%). uzyskanie t8 nie jest jeszcze takie trudne. Dalej zaczyna się naprawdę ciężko. Nie bierz się za to, póki nie chcesz wydać kilkudziesięciu milionów.

Statystyki - jasnoniebieska ramka
Ostatnie, ale najważniejsze. Jest to esencja całego procesu ulepszania: wkładanie statystyk na przedmioty. Robiąc to, trzeba mieć na uwadze dwie zasady:

   1. Możesz włożyć maksymalnie 6 statystyk na przedmiot
   2. Transmutując przedmiot, zawsze przechodzi 6 najgorszych statystyk

Statystyki mogą mieć tier od I do XII (1-12. 12 na razie tylko z Królowej Mrówek). Im wyższy tier, tym statystyka lepsza. Opis poszczególnych znajdziesz tutaj:
http://www.theromwiki.com/Equipment_stats
Najlepiej używać "enchanted stats". Knowledge (wiedza) dal lepszy bonus do inteligencji niż Intellect (intelekt).
Używaj lepiej "Character Attribute Stats". Dalą one lepszy efekt niż niż na przykład "Health/Mana Stats".
Dlaczego? Spójrz na to:
Potential X da 142 hp
Physique X da 40 wytrzymałości. 40 wytrzymałości=200 hp, 8 punktów regeneracji życia na sekundę oraz 60 obrony.
Można ewentualnie użyć "attack stats" (might, attack, energy, acumen), jeżeli nie masz co włożyć, ale i tak "attribute stats" będą lepsze.
Tak samo w przypadku "Element Resistance Stats". System odporności na żywioły w RoM nie działa zbyt dobrze i na razie nie warto w to inwestować.

Opisane powyżej staty były 'zielone". Jedna statystyka=jeden bonus
Ale istnieją też "żółte" staty. Każda z nich zapewnia dwa bonus. W endgamie zmienisz swoje zielone staty z questów na żółte, wydropione w instancjach.
przykład:
Knowledge X = 40 inteligencji = 80 magic attack
Illumine VI = 30 inteligencji i 75 magic attack. W sumie = 105 magic attack.

Dodatkowe statystyki
Czasami uda ci się znaleźć przedmiot z dodatkową statystyką. przeważnie jest to bonus do punktów życia (wszystkie niebieskie i lepsze przedmioty z instancji). Te staty liczą się jako ósma statystyka. To spory bonus, bo nadal możesz włożyć 6 stat w przedmiot i dostać siódmą statę za umagicznienie przedmiotu

Dodatek StatRating
http://rom.curse.com/downloads/rom-a...tatrating.aspx
Przygotowuje on podsumowanie wszystkich statystyk przedmiotów i pozwala porównać dwa przedmioty (ten który nosisz, z tym który chcesz założyć). Znacznie ułatwia podejmowanie decyzji, który przedmiot należy założyć.

3. Ulepszanie sprzętu: umagicznianie, HD, sloty na runy
3.1 Zdobywanie przedmiotów HD
Wszystkie przedmioty-nagrody z questów mają 80 punktów wytrzymałości (poza zestawem Vahtosa, który jest losowy). Jeżeli chcesz dobre (106+) przedmioty, to będziesz musiał:

    * Farmić potwory/instancje aż takie dostaniesz
    * Kupić je w AH
    * Wytworzyć je

Którąkolwiek opcję wybierzesz, spędzisz sporo czasu na farmieniu/wytwarzaniu, albo wydasz sporo złota w AH. Większość graczy preferuje kupienie przedmiotów w AH i dodanie do nich statów wydropionych w instancjach. Możesz tez użyć Golden Repair Hammer z Item Shopa. kosztuje 19 diamentów i po użyciu podwoi wytrzymałość przedmiotu.
Przedmiot o wytrzymałości 80/80 będzie 160/80 i dostanie bonus +20% do statystyk. Ale nie będziesz mógł go naprawiać póki wytrzymałość nie spadnie poniżej 80. Osobiście uważam to za stratę pieniędzy, bo szczególnie dla walczących w zwarciu, wytrzymałość spada bardzo szybko. Co najwyżej można tak się z jednym przedmiotem (jeżeli już to bronią) zabawiać. Jednak na dłuższą metę taniej wyjdzie zdobyć przedmiot HD.

3.2 Umagicznianie przedmiotów
Aby to zrobić, potrzebujesz specjalnych klejnotów:

    * Star Jewels - broń
    * Moon Jewels - pancerz
    * Sun jewels - dodatki

Możesz kupić te klejnoty od refining master (Vanras, Obsidian Stronghold, Boulderwind Village i Green Tower). każdy kosztuje 2k złota. Jednak mają one bardzo małą szansę na sukces a dużą na porażkę która spowoduje obniżenie poziomu umagicznienia przedmiotu (ale nigdy poniżej 0, na da się robić przeklętych przedmiotów). Używając klejnotów od kupców możesz dojść co najwyżej do +2. Dalej przestaje być to opłacalne - taniej będzie kupić diamenty w AH i kupić za nie klejnoty z Item Shopa.

Klejnoty z Item Shopa
W zależności jaki przedmiot ulepszasz (jaki lv przedmiotu), będziesz potrzebował innych klejnotów. Wszystko jest opisane w tooltipie, więc skupię się na ważniejszych rzeczach.
Klejnoty kupione za diamenty mają całkiem niezłą szansę na sukces. uzyskanie +4 jest proste. +5 nieco trudniejsze (potrzeba będzie 2 zestawów klejnotów). Aby uzyskać +6 najlepiej zbierać rubiny i kupić za nie doskonałe klejnoty. Mają one 100% szansy na sukces. Najlepiej osiągnąć +5 zwykłymi, i następnie podbić do +6 doskonałym.
3.3 Robienie slotów na runy
Potrzebujesz do tego wierteł (drillers)

    * Basic driller - pierwszy slot
      Advanced driller - drugi slot
      MAster driller - trzeci slot

Są różne rodzaje wierteł: do broni, do biżuterii, do pancerza.

3.4 Runy do slotów
Wszystko jest tutaj:
http://www.theromwiki.com/Rune_Transmutation

Używaj run tier5 (V) rangi I (rank I) albo innych, z wyższą rangą. Z minigierki na Sciella Steppes dostaniesz runy rangi 3-7. Najlepiej używać:
Fatal (powiększa szansę na fizyczne trafianie krytyczne - tylko broń) - b.potężny run
Burst (powiększa szansę na magiczne trafianie krytyczne - tylko broń) - b.potężny run
Reconciliation - Obniża aggro. Dobre dla rzucających czary i leczących
Hatred - podwyższa aggro - dobre dla tanków
Potential - podnosi wszystkie cechy postaci (+6 na tier 3)

4. Arcane transmutor
4.1 Podstawy
Weź fusion stone i przedmiot. Włóż je do Arcane Transmutor i połącz. Dostaniesz mana stone.
Weź trzy mana stony o takim samym tier, jeden przedmiot, włóż wszystko do transmutora i połącz. Dostaniesz przedmiot z statystykami z mana stonów.
Pamiętaj o zasadach

    * Możesz włożyć tak maksymalnie 6 statów na przedmiot
    * Transmutując przedmioty, 6 najgorszych statystyk przechodzi dalej.

4.2 Zdobywanie mana stonów
Powiedzmy, że masz 3 phusion stony, każdy z takimi statami z takimi statami:

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Dark I

Połącz każdy z nich z jednym przedmiotem tier 3, który mają jakąś jedną, dobrą statystykę. Na przykład Stamina X, Intellect X i Strength X. Dostaniesz 3 mana stony z następującymi statystykami:
Mana stone tier 3 #1

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Dark I
    * Stamina X

Mana stone tier 3 #2

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Dark I
    * Intellect X

Mana stone tier 3 #3

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Dark I
    * Strength X

Teraz weź czysty przedmiot (najlepiej HD), włóż go razem z trzema mana stonami do transmutora i sprawdź podgląd otrzymanego przedmiotu. Zobaczysz tam przedmiot z 6 statystykami:

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Dark I
    * Strength X
    * Intellect X
    * Stamina X

Proste, prawda? Każdy mana stone ma 3 identyczne staty (Intellect I, Stamina I, Dark I). Nie da się włożyć dwóch identycznych stat do jednego przedmiotu, więc te które są takie same, traktowane są jako jedna. W ten sposób pozostają 3 wolne miejsca na staty X.

4.3 Wyższa szkoła jazdy
W poprzednim użyliśmy kamieni 3-statowych. Łatwo je zdobyć, ale...cóż włożenie tylko 3 dobrych stat na przedmiot nie jest szczytem naszych marzeń. Lepiej użyć kamienie 2-statowych. Da to w sumie miejsce na 4 dobre staty, co w przeliczeniu na wszystkie przedmioty daje w sumie dużą różnicę.
Możesz je kupić u sprzedawców (kupujesz kamień z 2 statami i trzecią losową. Jest szansa na dostanie 2-statowego, jeżeli wylosowana stata będzie taka sama jak jedna z podstawowych). Możesz je też kupić w AH. Na Macantach jest to kwestia 40-80k za jeden, co jest całkiem niezłą transakcją. W sklepie możesz wydać 400k i nie dostać 2-statowego.
Weź swoje dwu statowe kamienie i połącz je z 3 przedmiotami z dobrymi statystykami, aby otrzymać:
Mana stone tier 3 #1

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Stamina X

Mana stone tier 3 #2

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Strength X

Mana stone tier 3 #3

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Dexterity X

Teraz włóż te 3 mana stony do transmutora, wraz z przedmiotem HD który ma w sobie już jedną dobrą statę, powiedzmy Potential X
W rezultacie otrzymasz przedmiot z 2 kiepskimi i 4 dobrymi statami:

    * Intellect I
    * Stamina I
    * Potential X
    * Stamina X
    * Strength X
    * Dexterity X

Znacznie lepiej

4.5 Inne Phusion stony
Najlepszy rezultat dadzą czyste phusion stony (purified fusion stone), z Item Shopa. kosztują 39 diamentów albo 1150 żetonów. W endgamie będziesz właśnie ich używał aby robić przedmioty z 6 dobrymi statami.
Ale zanim to nastąpi (KOSZTY! 6 czystych kamieni po 39 diamentów, a diamenty po 8k/sztuka...sam sobie policz), możesz trochę inaczej podejść do tego. W końcowym obszarze Weepeing coast (przy przejściu do Savadge Lands) znajdziesz obozowisko Nag i ich sług: Kaa. Z każdego zabitego wypada nieśmiertelnik. Za 50 możesz dostać nagrodę. Poza zapasami do walki są też tam phusion stony. Trochę farmienia i możesz zebrać jedno statowe kamienie. Te które ci nie pasują możesz sprzedawać na AH i wymieniać na takie jakich potrzebujesz.

5. Tierowanie przedmiotów
Przedmiot tier4 będzie lepszy od tier3. Ale jak je zrobić?
Jeżeli połączyć przedmiot tier3 z phusion stonem, dostaniesz mana stone tier 3.
Połączenie trzech mana stonów tier3 da ci mana stone tier 4.
Jeżeli użyjesz 3 mana stonów tier4 do ulepszenia przedmiotu, dostaniesz przedmiot tier4.
Żeby zrobić przedmiot t4 potrzebujesz w sumie 9 mana stonów tier3.
Dobrze myślisz: uzyskanie przedmiotów t4 z dobrymi statmi będzie kosztowac szaloną ilość pieniędzy.
Niektóre przedmioty tier3 dają w połączeniu z phusion stonem mana stone tier4, dlatego uzyskanie tier 4 i dobrych stat nie jest AŻ TAKIE trudne. Ale dalej jest mocno pod górkę. Dlatego ludzie pozostają przy t4 na pancerzu i tierują tylko broń.

5.1 Tierowanie broni
Broń o wyższym tierze zadaje więcej obrażeń. Aby zrobić broń t8 (+50% do obrażeń) potrzebujesz:
Weapon with higher tier makes lots of more damage. To get a weapon t8 you need:
3 mana stony t8, a więc
9 mana stonów t7, a więc
27 mana stonów t6, a więc
81 mana stonów t5, a więc
243 mana stonów t4, a więc
729 mana stonów t3

Szalone, nieprawdaż?
Uzyskanie 729 identycznych mana stonów tier 3 jest...cóż, jest możliwe, ale nierealne. Dlatego ludzie tego nie robią, i tierują broń do t6-t8 przy użyciu losowych kamieni. Nadal jest to lepsze niż broń t3 z dobrymi statami.
5.2 Pozyskiwanie mana stonów tier4
Mały trik:
Niebieskie przedmioty lv55 tier3, z statą XI dadzą w rezultacie mana stone tier4
Fioletowe przedmioty lv 50+ tier3, z żółtymi statmi V i lepszymi dadzą w rezultacie mana stone tier4.

W ten sposób możesz łatwo (i taniej), uzyskać trzy mana stony t8: transmutujesz brudne przedmioty (żółta + 2 słabe, zielone staty) z instancji. Ich i tak byś nie sprzedał, a przynajmniej się przydadzą. Kiedy możesz już solować (albo w duować) Raichika the Destroyer z Yastra Labirynth, to uzyskanie 243 przedmiotów na mana stony t4 przestaje być aż tak nierealne. Dobre rzeczy wylootowane tam możesz zawsze sprzedawać i kupować gotowe mana stony wyższych tierów.

5.3 Zielone kontra żółte
Jeżeli chodzi o kolejność przy przenoszeniu, to żółte staty są traktowane jako gorsze, pryz cyzm wzmaga to odpowiedniego ustawienia w transmutorye Obrazuje to przykład:
#1

    * Zielona I
    * Zielona I
    * Zielona I
    * Zielona I
    * Zielona I
    * Zielona I

#2

    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I

Da w rezultacie

    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I
    * Żółta I

Wiedząc to, możesz łatwo uzyskać broń t8 z 6 losowymi, żółtymi statmi I, co będzie znacznie lepsze niż 6 losowych zielonych.






Co można uzyskać:
Rękawiczki
   



Taki sobie Cap of Mana, dający 465 magic attack:
   



Szalony topór do drugiej ręki kumpla z gildii...i on twierdzi, że to nie jest szczyt jego możliwości.
   
fotki może potem dostawie :P

Szamba betonowe Zduńska Wola Κρατήσεις δωματίων Σιγκαπούρη